Krachtige Content Marketing

JE FOTO PORTFOLIO OPBOUWEN ZONDER KLANTEN

Een fotografiebedrijf beginnen is gemakkelijk! Althans zo lijkt het op papier. Kies een niche, maak foto’s, word betaald, en je hebt een bloeiende carrière.

Waren de dingen maar zo eenvoudig. Het probleem waarmee elke fotograaf in het begin te maken krijgt, is hoe je nieuwe klanten vindt om voor te werken. Uiteindelijk leidt die vraag onvermijdelijk tot “bouw gewoon aan je portfolio” en dan zit je daar met de vraag… Hoe kun je een fotoportfolio opbouwen zonder klanten om mee te werken?

Dit maakt veel mensen bang, maar gelukkig is er een antwoord!

Er zijn verschillende manieren waarop je een fotoportfolio zonder klanten kunt opbouwen om in de toekomst betaald werk binnen te halen. Je moet gewoon slim zijn en je richten op wat het belangrijkst is voor jouw soort van fotografie.

8 manieren om je fotoportfolio zonder klanten op te bouwen

Het maakt niet uit in welk type fotografie je geïnteresseerd bent, het proces blijft hetzelfde. Hier zijn een paar bruikbare strategieën die je kunt doen om te helpen je fotografie portfolio op te bouwen.

1. Bepaal je einddoel in de fotografie

Het wordt onmogelijk om een portfolio op te bouwen als je niet weet waar je naartoe wil. In welk genre je ook geïnteresseerd bent, het vergt veel oefening om er goed in te worden. Daarom is het vaststellen van een einddoel cruciaal.

Het probleem is dat als je geen duidelijk doel hebt, je je energie niet op de juiste gebieden kunt richten.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je huwelijksfotograaf wilt worden. Dat betekent dat je veel mensen zult fotograferen en spontane momenten zult vastleggen. Als je dit weet, is het niet logisch dat je het grootste deel van je tijd besteedt aan natuurfotografie.

Als je net begint, heb je misschien een antwoord als:

“Ik wil parttime bruiloften fotograferen, concerten als hoofdactiviteit hebben en daarnaast profielfoto’s maken.”

Als je je inspanningen verspreidt over meerdere stijlen, zal het waarschijnlijk een lange weg worden. Kies één niche en richt daar al je energie op. Dit zal helpen om je beelden te focussen en je portfolio in de loop der tijd op natuurlijke wijze te verfijnen en op te bouwen.

2. Raak vertrouwd met je niche en de mensen erin

Een deel van het opbouwen van je fotoportfolio is dat het zich onderscheidt van de massa. Wat kun je anders of beter doen dan andere fotografen in je niche?

Zoek op het web en op Instagram naar mensen binnen jouw niche. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, zoek dan gewoon naar ” *soort niche* fotograaf” in Google. Dit zal enkele van de topmensen online of in je omgeving naar voren brengen. Bladeren door de beelden van andere fotografen in jouw niche is een geweldige manier om te zien waar anderen mee bezig zijn.

Je vertrouwd maken met wat anderen doen helpt je om een kwaliteitsstandaard te zien. Het lijkt misschien intimiderend in het begin, maar met oefening zul je beelden van hetzelfde kaliber hebben.

Dit is belangrijk als je begint met het opbouwen van je fotoportfolio en bereidt je voor op de verwachtingen van je omgeving en potentiële klanten.

Maak een moodboard waarin je foto’s verzameld die als inspiratie kunnen dienen voor je eigen portfolio. Zorg dat er samenhang en voldoende variatie zit in de foto’s die je hierin verzamelt.

3. Vraag of je vrienden of familie mag fotograferen

Nu je een richting hebt en een idee hebt wat andere fotografen doen, is het tijd om te beginnen met fotograferen. Als je voor het eerst begint, is het altijd aan te raden om te werken met mensen waar je al een goede band mee hebt.

Het is veel minder intimiderend om te fotograferen met iemand waarmee je vertrouwd bent. Het voelt niet alsof er veel verwachtingen zijn, en je bent vrij om nieuwe dingen te proberen. Bovendien vinden mensen het heerlijk om mooie foto’s van zichzelf te krijgen!

Sommige van die ‘oefen’-foto’s met je vrienden en familie kun je gebruiken om je portfolio op poten te zetten. Niemand behalve jijzelf zal weten dat die foto’s van je neef of broer zijn.

Vergeet niet dat het opbouwen van een portfolio bedoeld is om te laten zien waartoe je in staat bent en wat je stijl is. Het is niet relevant of je wel of niet betaald krijgt voor de shoot.

4. Word creatief en maak een ‘nep’ evenement

In plaats van te zeggen ‘ik wou dat ik me kon laten inhuren om zoiets te doen’, ga erheen en doe het… om te doen alsof.

Als je verlovingen wilt fotograferen, vraag dan een koppel dat je kent om een schijnverloving te fotograferen.

Wil je liever sportfoto’s maken en bijvoorbeeld mountainbiken, vraag dan een vriend die fietst of je mee mag om foto’s te maken.

Wat je ook wilt fotograferen, laat het gebeuren door een nepfotoshoot te maken. Doe alsof een bepaald merk of persoon je net heeft ingehuurd en je foto’s voor hem of haar maakt. Bedenk wat voor soort foto’s de klant zou willen hebben en hoe je die kunt vastleggen.

Dit is niet alleen erg leuk zonder druk, maar het kan ook geweldige beelden opleveren die je later kunt gebruiken. Je kunt ze gebruiken om te zeggen ‘kijk eens wat ik kan’ in de hoop een toekomstige klant aan de haak te slaan.

5. Zoek Facebook-groepen met mensen in je niche

Als je eenmaal een kleine fotoportfolio hebt opgebouwd, probeer dan mensen te bereiken die je niet kent. Dit dwingt je uit je comfortzone en vergroot je connecties binnen je niche. Facebook-groepen zijn een goed uitgangspunt.

Zoek gewoon het onderwerp van je niche op Facebook op en kijk welke groepen er verschijnen. Er is een groep voor alles wat je maar kunt bedenken. Het beste is dat elk van deze groepen vol zit met mensen die gepassioneerd zijn over dezelfde dingen die jij wilt fotograferen.

Als je de juiste groep hebt gevonden, plaats dan een bericht om te zien wie geïnteresseerd is om met jou te fotograferen. Deel wie je bent, je ervaring en het soort dingen dat je wilt fotograferen.

Zelfs als je helemaal nieuw bent, krijg je waarschijnlijk een reactie terug. Er zijn veel mensen die graag willen helpen en gratis foto’s van zichzelf willen maken voor op sociale media.

Facebookgroepen vormen de perfecte gelegenheid om nieuwe mensen in je niche of in je buurt te ontmoeten terwijl je ook foto’s krijgt voor je portfolio.

6. Vraag om een andere fotograaf te assisteren

Bij evenementen en huwelijken huren fotografen vaak een tweede fotograaf of assistent in om te helpen. Hulp vragen bij een shoot is een geweldige manier om iemand in het vizier te krijgen en ervaring op te doen. En het mooiste is dat als je eenmaal een opdracht hebt als tweede fotograaf, je een aantal van die beelden kunt gebruiken om je fotoportfolio op te bouwen.

Als je relaties opbouwt met andere fotografen, is het niet ongewoon dat je wat werk krijgt doorgespeeld. Als een andere fotograaf volgeboekt is, sturen ze die klanten door naar iemand die ze kennen en vertrouwen.

Aangenomen dat je een duurzame relatie met deze persoon hebt opgebouwd, is de kans groot dat hij jouw naam noemt. Plotseling heb je zelf enkele echte klanten binnengehaald!

Probeer contact op te nemen met lokale fotografen en kijk welke mogelijkheden er bij jou in de buurt zijn. Het is een geweldige manier om ervaring op te doen, wat foto’s voor je portfolio te krijgen, of mogelijk je eerste betalende klant binnen te halen.

7. Maak voornamelijk foto’s met betrekking tot je einddoel

Zoals ik in tip 1 al zei, is het belangrijk om veel foto’s te maken met betrekking tot de niche waarin je wilt werken. Op die manier kun je veel sneller je portfolio vullen met mooie beelden.

Maar laten we daar wat verder op ingaan. Wat is het nut van het focussen van je werk?

Hoe meer pijltjes je naar het doel moet gooien, hoe groter de kans dat je een schot in de roos krijgt.

In fotografie is een winnende foto die foto die mensen in aandacht vasthoudt en ze kunnen niet wegkijken of scrollen niet verder. Een foto waarvan je met trots kunt zeggen dat het een van de beste foto’s is die je ooit hebt gemaakt.

Idealiter zijn al je ‘winnende’-foto’s binnen je favoriete niche. Wanneer je je portfolio laat zien aan potentiële klanten, is het echt je beste werk.

Nu weet je eigenlijk nooit wanneer of hoe vaak deze geweldige foto’s opduiken. Maar hoe meer foto’s je maakt, hoe groter de kans dat je iets bijzonders vastlegt. Daarom is het zo belangrijk dat je vooral het soort foto’s maakt waarvoor je in de toekomst betaald wilt worden.

Ongeacht wie je fotografeert (vrienden, familie of vreemden) probeer je foto’s op jouw specialisatie te richten. Je zult je portfolio veel sneller opbouwen met dit aanvalsplan.

8. Bied aan om gratis foto’s te maken

Voordat je je laat meeslepen, er zijn slechts een handvol situaties waarin je dit zou moeten doen. Het is gemakkelijk om vast te komen zitten in een cyclus met ‘klanten’ die je werk onderwaarderen nadat je je diensten gratis hebt aangeboden.

Nu biedt de andere kant van deze munt veel positieve kanten. Door gratis te werken is het makkelijker om mensen ja te laten zeggen, en kun je je kansen maximaliseren.

Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een vastgoedgoedfotograaf bent die wanhopig een luxueuze penthouse in de stad wil fotograferen. Je komt een Air BNB advertentie tegen van het exacte type ruimte dat je zou willen fotograferen, maar er valt je iets op. Er staan geen uitstekende foto’s van de ruimte op de website.

Begin je te zien waar dit heen gaat?

Je kunt contact opnemen met de eigenaar van dit penthouse en jezelf voorstellen als vastgoedfotograaf die jouw fotoportfolio wil uitbreiden. Vermeld hoe je de ruimte hebt gevonden en vraag beleefd of ze geïnteresseerd zijn in het updaten van hun Air BNB beelden.

Met dit soort scenario’s is het een win-win, voor beide partijen, waardoor de kans groot is dat ze ja zeggen. Jij krijgt die beelden waar je van droomt, terwijl de andere persoon foto’s krijgt om hun ruimte te promoten.

Misschien zit je niet in de vastgoedfotografie, maar dit voorbeeld is uitwisselbaar tussen alle verschillende niches! Bepaal wat je wilt fotograferen, en zoek iemand die die foto’s nodig heeft.

Eenvoudige ideeën om je fotoportfolio in elke niche op te bouwen

Misschien begin je het idee te snappen, maar vind je het nog steeds moeilijk om deze tips te koppelen aan jouw specifieke niche. Hier zijn een heleboel ideeën om je fotoportfolio zonder klanten op te bouwen voor elke niche waarin je je bevindt!

Huwelijksfotografie

Mensen trouwen de hele tijd. Ik durf te wedden dat je iemand kent, die iemand anders kent, die gaat trouwen. Aan je vrienden en familie vragen wie ze kennen is een makkelijke manier om bruiloften te vinden om te fotograferen. Talloze koppels hebben kleinere bruiloften en hebben geen idee waar ze een fotograaf moeten zoeken. Je zou zomaar de perfecte persoon kunnen zijn, en alle beelden zouden geweldig werken om je fotoportfolio op te bouwen!

Foodfotografie

Er zijn honderden kleine restaurants en foodbloggers die wanhopig op zoek zijn naar foto’s. Hoe weet iemand zonder goede foto’s van hun eten wat hij kan verwachten? Neem contact op met kleine restaurants in je omgeving en kijk of ze foto’s nodig hebben. Misschien moeten ze hun menu of website bijwerken! Voor je het weet, heb je de perfecte kans om foto’s van eten te maken voor een echte klant en ben je tegelijkertijd bezig je portfolio op te bouwen.

Autofotografie

Ik ken niemand met een mooie auto die er niet graag over post. Dit is het bewijs dat iedereen in de autowereld op zoek is naar geweldige beelden van hun auto’s. Ga door Instagram en verken de autogemeenschap in je omgeving. Noteer lokale meetups en voertuigen die de moeite waard zijn om te fotograferen. Neem contact op met de eigenaren en vraag of ze interesse hebben om samen te fotograferen. De kans is groot dat ze ja zeggen, en je scoort een hoop mooie portfoliobeelden.

Concertfotografie

Vraag kleine en lokale bands waar en wanneer ze optreden. Veel van hen hebben misschien geen mediapersoon die naar hun optredens komt. Door aan te bieden foto’s te maken, geef je hen een gewaardeerde dienst terwijl je ook je portfolio opbouwt. De muziekwereld is niet zo groot, dus wees niet verbaasd als dit tot andere mogelijkheden leidt.

Avontuurlijke fotografie

Er zijn miljoenen extreem getalenteerde atleten die door niemand gesponsord worden, maar toch op profniveau presteren. Het vinden van dit soort mensen is relatief eenvoudig, door wat rond te neuzen op Instagram. Benader deze mensen en kijk of je mee kunt gaan op één van hun avonturen. Als je een aantal fatsoenlijke foto’s hebt waaruit blijkt dat je weet hoe je een camera moet bedienen, zullen mensen ja zeggen. Dit is een geweldige manier om jezelf onder te dompelen in de gemeenschap en tegelijkertijd fantastische foto’s te maken.

Sportfotografie

Ongeacht de sport zijn er talloze competities voor elke denkbare leeftijdsgroep. Probeer eens contact op te nemen met een teamvertegenwoordiger bij jou in de buurt en vraag of je foto’s voor het team mag maken. Als ze ja zeggen, krijg je toegang tot meer intieme momenten vanuit het perspectief van het team. Als je niet weet met wie je contact kunt opnemen, kun je toch naar de wedstrijd gaan. Veel wedstrijden zijn gratis, en schema’s worden online geplaatst. Dit is perfect om een heleboel sportfoto’s te maken om je fotoportfolio zonder klanten op te bouwen.

Reisfotografie

Niemand houdt je tegen om erop uit te gaan en te reizen met je camera. Boek je eigen reis, maar plan het met de bedoeling om mooie foto’s te maken. Foto’s die je zou verwachten op een reiswebsite of tijdschrift. Dit is een gemakkelijke ‘doe het zelf manier’ om je fotografie portfolio op te bouwen zonder klanten!

Vastgoedfotografie

Vergeet niet dat een huis niet te koop hoeft te staan om het te fotograferen. Als je iemand kent die al een mooi huis heeft, vraag dan of je het mag fotograferen. Kijk ook eens op websites als Air BNB of Open Space om te zien waar jouw diensten nuttig kunnen zijn. Op deze websites zijn mooie foto’s het verschil tussen iemands boeking of niet. Help de verhuurders door geweldige foto’s te leveren terwijl je verder bouwt aan je portfolio!

Profielfoto’s of portretfotografie

Als je geen idee hebt wie je moet fotograferen, vraag dan je vrienden en familie om je te helpen. Geef ze een rol en doe alsof je ze fotografeert voor die behoefte. Misschien kunnen ze een zakenman, acteur, muzikant of winkeleigenaar zijn. Welke voorgevel je ze ook geeft, probeer foto’s te maken die bij die stijl passen. Dit is een leuke manier om je portrettenportfolio te diversifiëren en op te bouwen.

Modefotografie – communiefoto’s – …

Werk samen

Als je je portfolio opbouwt, kijk dan uit naar andere creatieven die in dezelfde fase van hun carrière zitten; als je bijvoorbeeld net begint met fotograferen, zoek dan contact met modellen, visagisten en stylisten die ook beginnend zijn. Organiseer proefopnamen om te oefenen en ervaring op te doen. Sommige modellen en stylisten willen graag tijd ruilen voor afdrukken – in ruil voor hun hulp bij het opbouwen van je portfolio geef je hen afdrukken voor hun eigen portfolio of lookbook. Je kunt zelfs een oproep plaatsen via sociale media of casting sites; zorg er wel voor dat je die details voor de shoot gladstrijkt.

Werk samen met lokale bedrijven

Het kan nooit kwaad om te bellen of een kaartje achter te laten bij bedrijven en winkels om mensen aan het praten te krijgen en de naamsbekendheid te vergroten – misschien krijg je er wel een opdracht voor. Stuur af en toe promoties en kaarten naar bedrijven die je bewondert, of neem contact op met een idee voor een shoot op maat van hun merk. Je kunt ook voorstellingen of evenementen in je omgeving bijwonen. Misschien begin je door “in-ruil” te fotograferen voor bruidswinkels of wedding planners, of bied je een lokaal restaurant korting aan. Houd een overzicht bij met potentiële contacten, en laat die gaandeweg groeien.

Een andere manier kan zijn dat je aanbiedt om tijdens een opendeurdag foto’s te maken van hun klanten. Wanneer je bijvoorbeeld een portfolio van communiefoto’s wil opbouwen, ga je naar een zaak die communiekledij verkoopt en spreek je af dat jij daar in de zaak foto’s maakt van iedere communicant die kledij komt passen. Jij zorgt voor de setting, de belichting en het beeldmateriaal. De winkel maakt er een heleboel reclame voor dat er die dag gratis communiefoto’s gemaakt worden, dus succes verzekerd dat je op deze manier verschillende snoetjes kan fotograferen en je portfolio snel verrijkt. Bezorg een foto aan elke communicant en zorg dat ze jou taggen wanneer ze de foto online zetten. Vergeet zeker niet om de contactgegevens van de communicanten te verzamelen en ze aan te bieden om jou in te huren als fotograaf voor hun volledige reportage.

Conclusie

Wanneer je voor het eerst begint met fotografie, kan het opbouwen van je portfolio super overweldigend lijken. Het voelt als onbegonnen werk, waarbij je ervaring moet hebben om ervaring te krijgen. Gelukkig zijn er talloze mogelijkheden om een fotoportfolio op te bouwen zonder klanten, ongeacht in welke niche je zit. Je moet gewoon handig worden in hoe je foto’s maakt. Vergeet niet dat je niet betaald hoeft te zijn voor een foto om hem ‘waardig’ te maken voor je portfolio!

 

Visuele Verhalen

De ultieme marketing tip!

Ontdek nu hier de 10 cruciale redenen om fotografie in te zetten als marketingstrategie binnen jouw bedrijf.