Merkverhalen

Waarom je foto’s niet zo goed zijn als je ze zou willen

NOTA: Zoek je een makkelijke en snelle manier om de basis van (smartphone)fotografie te leren? We zijn volop bezig om hier een online cursus voor klaar te maken. Stuur ons een mailtje en we zetten je op de wachtlijst, zodat je als eerste op de hoogte wordt gehouden.

Verwachtingen

Als je je camera neemt om een foto te maken heb je zo goed als altijd wel bepaalde verwachtingen voor de foto. Je wil dat de foto vastlegt hoe jij iets zag of hoe je dat inbeelde. Maar meestal voldoet de foto niet aan je verwachtingen. De foto is ofwel onscherp of te licht, de kleuren zien er niet goed uit of de compositie is niet echt aantrekkelijk.

Heel vaak mist de foto de emotie die in de echte scène er wel was. Soms gebeurt het tegenovergestelde: de foto overtreft de verwachtingen, maar dit gebeurt eigenlijk niet zo vaak. Geluk speelt natuurlijk een rol omdat we niet altijd elk aspect van de foto onder controle kunnen houden. Maar in plaats van alles op goed geluk te doen, kan je de kans op een goede foto een handje helpen door te weten waarom je foto’s er niet uitzien zoals jij dat wil. Laten we eens enkele redenen bekijken.

Compositie begrijpen

1. Je let niet op de compositie

Losjes samengestelde foto’s missen de kracht om de aandacht van de kijker te grijpen. Te veel afleiding en oninteressante cadrage draagt bij aan een beeld dat slagkracht mist. Voordat je gaat fotograferen denk je best na over hoe je het in beeld wil brengen en vraag jezelf ook af wat je niet in beeld gaat brengen. Controleer ook altijd de randen en hoeken zodat er daar geen onverwachte objecten in beeld komen die je foto verprutsen. Zorg dat je de compositieregels kent (en weet wanneer je ze kan verbreken) en je foto’s zijn klaar voor de hall of fame.

Fotografie = schrijven met licht 

2. Je kent de basis van belichting niet

De belichtingsdriehoek – de verhouding tussen sluitertijd, diafragma en ISO, geeft je controle over het creëren van een foto. Wanneer je fotografeert in de automatische stand heb je helemaal geen controle over deze instellingen, daarom fotografeer je beter handmatig in de Manuele modus. Het begrijpen van deze instellingen opent een hele wereld van fotografische mogelijkheden (zoals light painting, lichtstrepen fotograferen, beweging fotograferen enzoverder). Wanneer je foto’s er te donker of te licht uitzien volgens jouw gevoel, wanneer je de gesuggereerde instellingen van de camera gebruikt, kan je de instellingen corrigeren zodat de foto wel correct belicht is voor jou. Dit noemen we belichtingscompensatie waarbij je een foto bewust gaat onderbelichten of overbelichten om het beeld van jouw keuze te kunnen verkrijgen.

Experimenteren

 

3. Je experimenteert niet met de perspectieven

Dezelfde scène vanuit een ander perspectief fotograferen kan de sfeer en impact van de foto volledig veranderen. Neem nu bijvoorbeeld een landschapsfoto. Dezelfde scène gefotografeerd van dicht tegen de grond kan een totaal andere sfeer uitstralen dan wanneer je hetzelfde landschap fotografeert van een beetje hoger. Door te wisselen van perspectief verander je de hoogte en de hoek van je camera zodat je een volledig andere compositie bekomt. Ondanks dat het meestal aangeraden is om portretten vanop ooghoogte te maken, kan experimenteren met het perspectief je fantastische resultaten opleveren. Een stad uit de lucht gefotografeerd ziet er volledig anders uit dan vanop de grond – en dit komt door het perspectief.

Licht begrijpen

4. Je begrijpt niet welk effect belichting heeft op je foto

Goed licht kan een enorm verschil maken in je foto’s. Fotografen verkiezen niet zomaar licht van ’s morgens vroeg of in de late namiddag. Het zorft niet alleen voor zacht en warm licht, maar ook de harde schaduwen van de middagzon zijn er dan niet. En dit werkt niet alleen goed bij landschappen, maar ook bij portretten. Maar dat is niet het enige licht dat je kan gebruiken bij het fotograferen. Er is ook kunstlicht en wanneer je dit gebruikt in combinatie met lichtvervormers kan je fantastische belichtingseffecten bekomen. Vergeet ook je ingebouwde flash niet die je altijd bij je hebt, want die kan echt goed dienen als invullicht of als hoofdlicht in hopeloze situaties.

Ontwikkel je foto’s

5. Je bewerkt je foto’s niet na

De eerste stap om geweldige foto’s te maken is om de foto bij het maken met de camera al goed is. De volgende stap, ook al is deze optioneel maar wel ten zeerste aanbevolen, is om je foto na te bewerken volgens jouw voorkeur. Geen enkele nabewerking kan een echt slechte foto nog volledig redden, maar het kan zeker wel een goede foto naar een fantastisch niveau brengen. Hoeveel nabewerking er bij een foto zou moeten gebruikt worden is subjectief en de beschikbare opties om je foto er anders te doen uitzien zijn oneindig.

Met onze presets kan je hier gemakkelijk zelf mee aan de slag gaan. Je vindt ze bij onze tools.

Wanneer je Lightroom helemaal wil onder de knie hebben om je foto’s na te bewerken als een pro, raden we je de masterclass Lightroom aan om je foto’s naar een hoger niveau te tillen.

Heb je er ook zin in? Dan kan je je inschrijven voor onze ACTIE-challenge waarbij je uitdagende opdrachten krijgt om te fotograferen. Stuur je foto’s in en we geven je feedback.

Fotoproject

6. Je bent nog niet begonnen met een fotoproject

Een fotoproject is een mooie manier om je fotografie te verbeteren en om gemotiveerd te blijven om telkens wanneer je fotografeert weer iets nieuws te zoeken. Een 365-project bijvoorbeeld, waarbij je een jaar lang elke dag fotografeert, kan resulteren in een collectie van 365 beelden die je unieke fotografiestijl tonen. Een fotoproject kan er ook voor zorgen dat je niet meer vastzit in je fotografieblok en dat de creativiteit terug de vrije loop kan gaan.

Vergelijkbaar met een 365-project is een 52-weken-project, waarbij je elke week een foto neemt en je na een jaar een collectie hebt met 52 foto’s. Nog andere ideeëen voor fotoprojecten: 100 vreemden fotograferen, thema-gebaseerde ideeën zoals kleuren, vormen, schaduwen, natuur en zo voort. Wanneer je dit project vooraf inplant, bijvoorbeeld elke dag of elke week fotograferen, werkt dat meestal als een goede motievatie om vast te houden aan je project.

Focus

7. Je hebt geen duidelijk onderwerp in je foto

Elke foto moet iets tonen dat ervoor zorgt dat de toeschouwer geïnteresseerd blijft kijken naar het beeld. Foto’s met een duidelijk onderwerp zorgen ervoor dat de kijker de foto meer apprecieerd zonder dat de kijker zelf moet uitzoeken waarover de foto gaat of waarom de foto gemaakt is. Voor je op de knnop drukt, kan je jezelf best afvragen wat het onderwerp van de foto is die je wil vastleggen. Bij straatfotografie bijvoorbeeld heb je een enorm grote variatie van onderwerpen en dan moet je kiezen wat en hoe je dit in beeld wil brengen voordat je afdrukt, en dit moet je soms echt in enkele fracties van een seconde beslissen voordat de kans op een geweldige foto voorbij zijn.

Wanneer je de basis van fotograferen met je smartphone beter wil begrijpen, neem dan eens een kijkje op onze workshop-pagina. In onze cursussen leer je stap-voor-stap hoe je constant betere foto’s maakt door deze begrijpelijke cursussen die bulkt van de foto-oefeningen.

Wees je unieke zelf

Achtergrond

8. Je negeert de achtergrond volledig

Deze gaat hand in hand met nummer 1. Het is belangrijk om aandacht te besteden aan de achtergrond van je foto. Een drukke achtergrond trekt de aandacht weg van het hoofdonderwerp terwijl een gepaste of weldoordachte achtergrond kan bijdragen aan de compositie en het onderwerp. Een eenvoudige achtergrond werkt altijd. Soms helpt het om de achtergrond te verbeteren door  je positie van waaruit je de foto maakt een beetje aan te passen.

Bestuderen

9. Je bestudeert het werk van andere fotografen niet

Foto’s van gerenomeerde fotografen kan je enorm inspireren. Van compositietechnieken tot nabewerkingsideeën, je kan heel veel van hen leren. De stijl van je favoriete fotograaf kan je inspireren om een eigen unieke stijl te gaan creëren. Je kan een foto bestuderen en kijken naar de belichting, de compositie, gebruik van brandpuntsafstand en scherptediepte, opstelling, timing, nabewerking, en het denkproces dat er aan het maken van het beeld vooraf ging. Hun werk proberen te evenaren kan ook helpen om deze aspecten beter onder de knie te krijgen, terwijl je tegelijkertijd beter wordt en extra vaardigheden leert als fotograaf.

Online zichtbaar durven zijn

Apparatuur

10. Je kent je camera niet goed genoeg

De instellingen en mogelijkheden van je camera goed begrijpen kan ervoor zorgen dat je fotografie helemaal meester bent. Vaker wel dan niet blijven mensen plakken in de Auto-stand en proberen ze nooit om de manuele instellingen (M, AV of TV) te begrijpen. Deze manuele modi geven je nochtans een betere controle over het volledige fotografieproces. De mogelijkheden van je camera kennen zorgt ervoor dat je meer creatief omgaat met je fotografie en zo kan je foto’s maken die anders nooit zou kunnen creëren. Enkele voorbeelden die je best onder de knie hebt zijn: creatief gebruik van je flitser, fotograferen in RAW, witbalans begrijpen, diafragma-openingen gebruiken om controle te hebben over de scherptediepte , sluitertijd gebruiken voor creatieve effecten en zo veel meer.

Pre-visualiseren

11. Je visualiseert vooraf niet wat je gaat fotograferen

Stel je een schilder voor die start met een wit canvas en daarop een schilderij tot leven brengt dat hij vooraf in zijn hoofd zag. Fotografie is eigenlijk ongeveer hetzelfde, zeker wanneer je het uitzicht van het uiteindelijke beeld in je al kan voorstellen. Previsualisatie zorgt ervoor dat je een beeld kan creëren en al in je hoofd kan zien voordat je de echte foto maakt. Wanneer je een mooie scène voor je ziet, zou je de foto al in je hoofd moeten samenstellen, waardoor je ineens al kan overwegen met welke brandpuntsafstand dit goedd zal werken, vanuit welk perspectief de foto er beter zal uitzien en elke andere compositietool die je je maar kan inbeelden.

Online zichtbaar durven zijn

Imagetelling

12. Je foto vertelt geen verhaal of heeft geen boodschap

“Een foto is meer waard dan duizend woorden” is een bekende uitspraak. En die is helemaal waar! Je komt vaak foto’s tegen waarbij je niet anders kan dan ernaar blijven kijken omdat ze je een verhaal vertellen. De meest iconische beelden uit het verleden hebben stuk voor stuk een boodschap die de kijker direct aanspreekt wanneer de foto bekeken wordt. Terwijl het gezegde in zekere zin kan toegepast worden op alle soorten van foto’s, is het nog zoveel meer van toepassing op foto’s die een menselijk elemenet in zich dragen. Straatfoto’s (of ook wel candid-foto’s) brengen vaak een boodschap over of vertellen een verhaal, ook al is dit verhaal in één enkel beeld bevat.

Feedback

13. Je krijgt geen kritiek op je foto’s

Feedback krijgen op je foto’s is een enorm goeie manier om je fotografie te verbeteren. Het helpt je om je foto’s vanuit een nieuw perspectief te bekijken en het helpt je om de aspecten in te zien die je zelf soms over het hoofd ziet. Maar de feedback mag niet gewoon zijn “de foto ziet er goed uit” of iets dergelijks. Daarom is kritische feedback nodig. Je kan vragen aan een bevriende fotograaf om je foto’s te bekijken en je tips te geven om beter te worden. Ga op zoek naar tips om je compositie te verbeteren, cadrage en belichting en verbeter zo gaandeweg je inzicht naar meer geavanceerde fototechnieken en nabewerking.

Wordt lid van onze Facebookcommunity “sociaal content” en voel je vrij om feedback op je fotowerk te krijgen en anderen ook waardevolle feedback te geven.

Wist je dat Hilde ook een maandelijks spreekuurtje houdt om vragen te beantwoorden? Mail je foto vooraf door en je ontvangt opbouwende feedback waar je echt iets aan hebt.

Oefening baart kunst

14. Je oefent niet genoeg

Oefening baart kunst. Ook al volg je honderd cursussen, wanneer je niet oefent en het toepast in de praktijk, ga je nooit leren om prachtige foto’s te kunnen maken. En je moet veel en vaak oefenen. Het kan zijn dat je wat beginnersgeluk hebt in je eerste pogiingen en dat je een supergoede foto’ maakt zonder ere veel moeite in te steken, maar om consistent fantastische foto’s te maken, moet je het volhouden. De befaamde Henri Cartier-Bresson zei ooit: “Je eerste 10000 foto’s zijn je slechtste”. Omdat we nu in het digitale tijdperk leven, zou ik het getal zelfs veranderen naar 100000. Er bestaat geen binnendoor: blijf oefenen en leer van je fouten en je zal beter worden in fotografie.

Oefen je nog niet genoeg en heb je soms geen idee hoe te beginnen? We hebben een heel aantal fotografie-spiekbriefjes klaarstaan bij de Tools in onze webshop. Deze kan je thuis uitprinten en het zijn stuk voor stuk fotografielessen die je eenvoudig mee kan nemen in je cameratas.

Blijven oefenen is dus de boodschap…

Laat deze redenen niet de reden zijn waarom je stopt met fotograferen wat je altijd al wilde in beeld brengen.