Welke foto’s gebruik je het beste als ondernemer?
Welke foto’s gebruiken ondernemers tegenwoordig? Ik zeg het niet graag, maar ik zie dat nog steeds veel zaken vaak gebruik maken van goedkope foto’s in lage kwaliteit en die dan nog steeds laten terugkomen ook in hun online aanwezigheid. Bovendien ben ik er echter wel van overtuigd dat ondernemers eigenlijk geweldige foto’s willen gebruiken voor hun zaak, maar dat ze er misschien niet altijd voor willen of kunnen betalen.
Ik ben waarschijnlijk wat bevooroordeeld omdat ik een fotograaf ben, maar foto’s zijn een essentieel onderdeel om je zaak (online) in de kijker te zetten en een visuele identiteit op te bouwen.
Welke foto’s gebruiken om je zaak te laten zien?
Het is gemakkelijk voor ondernemers om gewoon stock- of rechtenvrije foto’s te gebruiken, maar een fotoshoot die helemaal voor jouw zaak gemaakt is, brengt veel meer op!
Maar voordat we daar zijn, volgt hier een korte uitleg van de verschillen tussen stockfoto’s en rechtenvrije foto’s, zodat je weet hoe je ze kan gebruiken als dat je enige optie is.
Stockfotografie
Je betaalt een bedrag gebaseerd op het gebruik. De vergoeding wordt bepaald op basis van waar de foto wordt gebruikt en voor hoe lang. Daarom zijn stockfoto’s vaak duurder. Het is namelijk zo dat de fotograaf dat beeld slechts een beperkt aantal keren verkoopt.
Wanneer je een stockfoto koopt, kun je deze alleen gebruiken voor een bepaald doel. Stel: eerst gebruikte je een bepaalde foto in een geprinte advertentie, nu wil je die op je website gebruiken. Als je dit besluit, dan moet je opnieuw onderhandelen over de vergoeding en terug betalen voor meer gebruiksrechten
Rechtenvrije fotografie
Je betaalt een vast bedrag en je kunt die foto zoveel gebruiken als je wilt. Het verschil in prijs is meestal gebaseerd op grootte/resolutie. Foto’s voor internetgebruik alleen zijn goedkoper dan foto’s die worden gebruikt in print en op internet. Nadat je voor de afbeelding hebt betaald, kan je die overal gebruiken.
Wil je graag meer te weten komen over het gebruik van zakelijke foto’s met persoonlijkheid? Lees dan zeker mijn blog hierover.
Het nadeel van stockbeelden en rechtenvrije foto’s
Het nadeel van stock- en rechtenvrije foto’s is dat ze door andere bedrijven kunnen worden gebruikt. Dat betekent dat er een kans is dat je concurrent dezelfde foto kan gebruiken als jij… en dat kan er ‘goedkoop’ uitzien. Daarom ben ik een ENORME voorstander van het inhuren van een fotograaf om aangepaste foto’s voor je zaak te maken. En ik geloof dat er voor elk budget een fotograaf is.
Tips om samen te werken met een fotograaf
Wanneer je een fotograaf inhuurt voor een bedrijfsfotoreportage, volgen er nu enkele tips om er zeker van te zijn dat jullie op dezelfde golflengte zitten en dat alles wat je nodig hebt voor je zaak ook effectief gefotografeerd wordt. Wanneer je de fotograaf contacteert, vergeet dan deze dingen niet:
- Vermeld van in het begin je budget;
- Geef aan hoeveel mensen deel uitmaken van de fotoshoot;
- Geef aan hoeveel foto’s je nodig hebt en hoe ze zullen gebruikt worden;
- Deel mee waar de fotoshoot zal plaatsvinden;
- Geef een overzicht van de gewenste sfeer of het thema van de fotoshoot;
- Maak een lijst met detailfoto’s die je kunt gebruiken als accentfoto’s op je website.
- Dit soort foto’s zijn detailfoto’s die betrekking hebben op je zaak;
- Geef aan of je een profielfoto of een portret nodig hebt;
- Wat voor soort foto’s wil je? Zakelijk / casual / lifestyle
- Vraag of de fotograaf eerdere ervaringen heeft met het type opnames dat je nodig hebt.
Welke foto’s gebruik je best als jij het gezicht bent van je zaak?
Eigen foto’s leveren je veel meer op! Als het gaat om visuele merkidentiteit, ben ik ervan overtuigd dat ik de foto’s kan maken die jouw bedrijf vertegenwoordigen op zo’n manier dat het helemaal JOU uitstraalt. Ik kan niet wachten om te zien welke fotoshoot jij voor jouw zaak voor ogen hebt, zodat je authentieke foto’s hebt die het niveau van je zaak naar een hoger niveau brengen!
Wil je op de hoogte blijven en kennis maken met wie ik ben? Volg me dan op Facebook.
De ultieme marketing tip!
Ontdek nu hier de 10 cruciale redenen om fotografie in te zetten als marketingstrategie binnen jouw bedrijf.