6 manieren om je kleine zaak te onderscheiden van de massa 

Tegenwoordig is de drempel om een eigen zaak te beginnen erg laag. Wat vroeger een utopie was terwijl je achter je bureau zat te dagdromen, kan nu je broodwinning worden met een beetje vakkennis en veel vastberadenheid!

Het nadeel daarvan is dat er in elke branche veel concurrentie is.

Ik heb gezien hoe de fotografie-industrie is veranderd sinds ik in 2004 met mijn zaak begon, en het is nu een heel ander spel dan 20 jaar geleden. Maar zelfs met veel concurrentie kun je je nog steeds onderscheiden en de klanten krijgen waar je van houdt en die van jou houden. Het vergt alleen wat wijsheid.

1 .VERTROUW NIET ALLEEN OP SOCIALE MEDIA OM GEZIEN TE WORDEN.

Sociale media is een geweldig hulpmiddel in je zakelijke gereedschapskist. Maar het is er één met een aantal grote nadelen. Ten eerste is er veel concurrerende ruis die de aandacht van je publiek wegleidt van jouw boodschap.

Gebruik sociale media, maar gebruik het als een manier om dieper in contact te komen met je publiek en bied hen dan een manier om met jou in contact te komen buiten de app om. Bijvoorbeeld via een gratis aanbod of een proevertje dat ze kunnen krijgen als ze zich inschrijven op je e-maillijst.

Sociale media is gehuurde eigendom. Omdat je niet de mogelijkheid hebt om daar met je volgers ECHT in contact te komen zonder afhankelijk te zijn van het algoritme, wil je waarde bieden die voor hen verleidelijk genoeg is om hun e-mail voor te ruilen.

2. CREËER CONSISTENT INHOUD.

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om content te creëren. Bloggen, video, podcasts, live video’s, enz. Contentcreatie is koning en het kiezen van het type content dat werkt voor jou en je publiek is de sleutel.

Kijk waar je publiek uithangt, hoe ze graag leren en ontmoet ze daar. Maar zorg ervoor dat je het leuk vindt om op deze manier inhoud te creëren, want je zult het wekelijks moeten doen. Je moet genieten van het proces, anders krijg je het niet voor elkaar.

Laten we bloggen als voorbeeld nemen (aangezien dit een blog is dat je leest!)

Bloggen is één van die dingen die ofwel geliefd of gehaat worden. Maar je kunt de waarde van bloggen niet over het hoofd zien in een wereld waar we langs alle klanten geïnformeerd willen worden. Bloggen laat zien dat je weet waar je het over hebt en geeft de klant genoeg info om te weten of ze je vertrouwen of niet. Als je hun vertrouwen wint, ben je een stap dichter bij het binnenhalen van een klant.

De onderliggende grote waarde van bloggen en alle andere contentcreaties is SEO. SEO, of search engine optimization, is Google die jouw website indexeert en rangschikt om organisch gezien te worden door de miljarden zoekopdrachten op Google die dagelijks plaatsvinden.

Met bloggen creëer je één keer inhoud en na verloop van tijd kan een goed blogartikel je jarenlang business opleveren.

3. NETWERK. PERSOONLIJK. FYSIEK.

Netwerken in de sector waarin je werkt is van onschatbare waarde. Mensen waarderen relaties en zullen voor jou netwerken als ze van je houden en appreciëren wat je doet. Als portretfotograaf groeide mijn zaak jaar na jaar door andere fotoliefhebbers. Gewoon omdat iemand dezelfde interesse heeft als jij, betekent niet dat ze niet in je netwerk moeten zitten. Het betekent dat ze dat absoluut wel moeten doen. Want als die persoon het werk dat binnenkomt niet kan doen, zullen ze de klant willen doorverwijzen. En wil jij dan niet op het puntje van hun tong liggen?

Kijk op Facebook voor netwerkgroepen die in jouw branche zitten om te beginnen. Zoek je beroepsfederatie, je lokale unizo-afdeling of word lid van BNI. Het belangrijkste is om een groep te vinden waar je mensen persoonlijk kunt ontmoeten en een echte relatie kunt opbouwen. Die face to face verbinding is steeds belangrijker in onze steeds meer digitale wereld!

4. KLANTENERVARING.

Nu er zoveel kleine zaken zijn, hebben je klanten meer opties dan ooit om in hun behoeften te voorzien.

De beste manier om er één te zijn waar klanten niet alleen steeds weer bij terugkomen, maar waar ze ook enthousiaste fans van worden, is door een fantastische klantervaring te creëren.

Minder beloven en meer leveren.

Stuur handgeschreven briefjes of speciale geschenken als ze een grote klant voor je zijn. Creëer een persoonlijke band zodat zij net zoveel in jou investeren als jij in hen! Doe nog maar alleen dit alleen en je zaak zal al groeien!

5. LUISTER EN LOS HET OP.

We haten het allemaal om toe te geven dat we soms de bal laten vallen.

Soms beloven we te veel en leveren we te weinig en nu heb je een niet zo enthousiaste klant. Voordat je in opstand komt over hoe ze je onrecht hebben aangedaan, haal altijd diep adem en realiseer je dat je in het bedrijfsleven zit om mensen te helpen en om geld te verdienen.

En op dit punt heb je helaas niet geholpen op de manier dat er werd verwacht en als ze besluiten om luid over hun ontevredenheid te schreeuwen, kan het gemakkelijk invloed hebben op jouw omzet.

Dus, als je weet dat je niet alles hebt gedaan wat je kunt om de klant gelukkig te maken, geef dan meer en probeer om het probleem op te lossen. Of beter nog, pak het probleem aan voordat ze de kans hebben om je te vertellen dat ze niet tevreden zijn.

Het gaat erom jezelf in hun schoenen te verplaatsen en de interactie vanuit hun standpunt te bekijken. En het dan zo goed mogelijk op te blinken!

6. BIED EEN GARANTIE.

Dit is een psychologische truc om de angst voor koperswroeging weg te nemen.

Als ze weten dat ze het product kunnen retourneren of 24 uur de tijd hebben om zich terug te trekken uit hun contract na ondertekening, of een garantie dat ze tevreden zullen zijn met je dienst, dan zullen ze eerder geneigd zijn om van jou te kopen.

Veel kleine bedrijven zijn bang om garanties te bieden, maar zolang je #4 en #5 doet, zal je waarschijnlijk zo goed als nooit een terugbetaling moeten doen.

BONUS 7: ZORG VOOR KWALITEITSAFBEELDINGEN DIE INDRUK MAKEN.

Eén van de manieren om ervoor te zorgen dat mensen stoppen en op jouw website blijven hangen als ze je vinden, is om het visueel aantrekkelijk te maken. Je hebt minder dan 3 seconden om hun aandacht te trekken en ervoor te zorgen dat ze meer willen. Doet je website dat of geeft hij mensen het gevoel dat ze naar een gedateerde of amateuristische site kijken? Je wilt indruk maken op mensen en er is een reden waarom grote bedrijven ongelooflijk veel geld betalen voor beelden die jou doen stilstaan. Verhoog dus je zakelijke spel en huur een professionele fotograaf in om een aangepaste set afbeeldingen te maken die precies vertellen wat jouw merk wil zeggen!

Nou, dat was het dan. Mijn 6 manieren om je kleine zaak te laten opvallen.

Deel dit met een collega!