
Hoe kan je opvallen in een overvolle markt?
Ik snap het, je zit in een overvolle markt. Er is een grote kans dat je heel veel concurrenten hebt, wat je ook verkoopt. Welkom bij de club 😉
De vraag is dan: hoe val je op in een overvolle markt?
Om hier ineens mee te beginnen, wil ik dat je jezelf 3 eenvoudige vragen stelt.
complimenten
De eerste vraag is: “Waarover krijg ik het meeste complimenten?”
Als er iemand bij je vertrekt en een compliment geeft, is de kans heel groot dat je iets geweldig goed hebt gedaan. Ze hebben waarschijnlijk een ervaring gehad met een andere zaak of een andere persoon die ervoor zorgde dat jouw acties boven de rest uitstaken.
Nu, waar heb ik het over? Misschien antwoord jij binnen de 24 uur op al je e-mails, of misschien gaf je hen een shoot-out op je socials of stuurde je een bedankje.
Als mensen consistent zeggen dat ze iets uniek of speciaal vinden aan je zaak en je krijgt er complimenten over, dan is er een grote kans dat anderen dat niet doen.
Dus beantwoord die vraag: “Waarover krijg jij de meeste complimenten?”
anders dan de rest
Vraag nummer 2: “Wat zie, denk of doe ik anders dan al de rest?”
Je moet begrijpen dat jouw zaak waarschijnlijk dezelfde dingen levert die andere zaken ook leveren. Toch is de manier waarop jij de wereld ziet, de manier dat je over je interacties denkt en de manier dat je dingen doet, anders en dat maakt je uniek. Zelfs zo groot als je eindresultaat en zo klein als eenvoudige communicatie.
Jij doet de dingen anders. Zet dus in de verf wat die dingen zijn en licht ze een beetje op. We gaan het daar zo dadelijk nog over hebben.
enthousiasme
Vraag nummer 3: “Wat maakt mij het meest enthousiast over wat ik doe?”
Wat het ook is waar je het meest enthousiast over bent, wat je doet stralen, wat je steeds weer hoort van anderen, omdat je er weer over aan het praten bent, dat betekent dat je echt verliefd bent op dat ding.
En heel vaak willen mensen hier meer over weten, ze willen hulp, ze willen de diepte van je kennis begrijpen. Dus… Wat doet jou stralen? Wat maakt je enthousiast over je zaak. Schrijf al deze dingen op en hier komen we zo dadelijk ook op terug.
focus
Nu je deze 3 vragen hebt beantwoord, zou je 3 antwoorden moeten hebben. Wat ik wil dat je nu doet is focussen op slechts één ding dat je opschreef. Focus op die ene vraag waar je het meeste voor voelt. Waarover krijg je het meeste complimenten, Wat maakt jou uniek of wat doet je schitteren. Uit deze antwoorden wil ik dat je er eentje kiest en dan een braindump doet. Ik wil dat je echt all the way gaat…
braindump
Maar wat is een braindump? Het is letterlijk elke gedachte die je te binnen schiet opschrijven in een notaboekje. Je kan me old-school noemen, maar ik vind dit oké en ik raad het je echt aan om het effectief gewoon neer te schrijven. Laat dit boekje op je bureau liggen of naast je bed en vul het aan als je aan iets extra denkt. Eventueel kan je ook nota’s op je smartphone bijhouden, maar ik doe het liever in een fysiek boekje. Hoe dan ook… Schrijf het neer!
je ding kiezen
Nu je deze braindump hebt gemaakt en je kijkt naar alles wat je neerschreef, al deze gedachten die je erover had over drie dagen, nu wil ik dat je er drie hoofdpunten uitkiest. Het lijkt nu misschien overbodig om dit zo te doen, maar als je naar al die dingen kijkt die je gedurende die drie dagen genoteerd hebt, komen er nieuwe dingen bij waar je in eerste instantie niet aan dacht en dan denk je: “Ah, dit is het ding! Dit is wat mijn zaak uniek maakt tegenover alle anderen uit mijn branche.”
3 unieke factoren
Dit zijn jouw drie unieke factoren. Ik heb deze oefening zelf ook gemaakt, want ik geloof heel fel in het principe dat ik het moet geloven voor ik het verkondig.
unieke waardeproposities
Dus voor ik hierover verder ga, deel ik eerst de drie unieke waardeproposities die passen bij Visuele Verhalen.
# 1: We luisteren en reageren op onze klanten
Het is niet genoeg dat je iemand zegt: “je moet iets veranderen”, “ je moet dit” of “je moet dat”. Wanneer je luistert en dan onmiddellijk reageert, is dat iets heel anders en dat is hetgeen wat ons onderscheidt. Daarover krijgen we steeds weer complimenten. Wanneer er een vraag gesteld wordt, antwoorden we binnen de 24 uur en ondernemen we actie. Dat is dus een punt van differentiatie.
# 2: We zijn mee met de trends en we bereiden onze klanten vooraf voor
Ik geloof dat onze innovatie voortkomt uit het feit dat we in de mogelijkheid zijn om het toekomstige landschap van kleine ondernemers te zien, wat ze moeten doen om zichtbaar te zijn, zowel fysiek als online en ook op hun socials zonder gedoe en zonder stress. We bieden tools en workshops aan voor onze klanten, zodat ze aan kop kunnen staan van het ondernemers-spel.
# 3: we versterken zelfstandigen door ze een netwerk te bieden.
We willen ons ervan verzekeren dat onze contentmakers er niet alleen voorstaan. We geloven in co-creatie en in samen mooie verhalen vertellen. Door samen te werken en in een groep les te volgen, zie je dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dat je niet alleen bent. Je kan elkaar versterken, voor mekaar supporteren en je kan met je vragen bij zielsgenoten terecht. En dit alles voor een mooiere wereld.
actie!
Ik hoop dat jij hier een beetje tijd voor vrijmaakt om een braindump te maken en enkele dingen neer te schrijven die jou uniek maken, de dingen waarover je complimenten krijgt en de dingen die jou enthousiast maken. Focus op deze dingen en ik beloof je, dat deze dingen net zoals ze bij mij naar boven kwamen, dat wat we doen niet gaat over mij of over Visuele Verhalen. Het gaat zelfs niet over foto’s of ontwerpen, zelfs niet over les geven… Het gaat erom dat we je voorbereiden op wat er gaat komen, het gaat over reageren op je vragen en bedenkingen en je how to’s EN dat elk van ons, samen als een groep het verschil kan maken in onze eigen zaak.
Ik vergelijk me niet met andere mensen. Ik zet mijn oogkleppen op en ik begrijp dat hetgeen wat ik op de tafel leg drie unieke dingen zijn over mij en mijn zaak. En ik wens jou hetzelfde!
Wil je echt groeien met je zaak?
En je boterham goed verdienen met je passie?
Je wilt graag aan de slag met je ondernemerskills, je marketing en/of branding?
Je wil de sfeer en ziel van je zaak beter zichtbaar maken?
Dan is ondernemerscoaching jou op het lijf geschreven!
Zullen we samen mooie verhalen creëren?
Ontdek hier ons aanbod van coaching
