Moet je jezelf laten zien in je communicatie?
Levert je zaak diensten?
Werken jouw klanten nauw met je samen, of leren ze van jouw expertise?
Als je urenlang één op één tijd met je klant doorbrengt, is het proces dat jij met jouw klanten of coachees laat doorlopen uniek voor wie jij bent. Een groot deel van wat hen aantrekt is jouw specifieke aanpak. Het is waarschijnlijk een groot deel van hun beslissing om uiteindelijk met je te werken of niet.
Dus waarom zou jij je persoonlijkheid en persona uit jouw marketing houden?
Als wie je bent een crusiaal onderdeel is van de beslissing om bij jou klant te worden… zou je ook een groot deel van de marketing moeten zijn!
Mensen willen weten of ze je mogen. Of ze je genoeg vertrouwen en respecteren om zaken met je te doen.
Niet alle ondernemingen hebben zo’n 1-op-1 band met hun klanten, maar de meeste dienstverlenende bedrijven wel. Het zit in het hele “service” gedeelte van de zaak!
Als je hier ja zat te knikken met je hoofd, moet je waarschijnlijk overwegen om jezelf meer op de voorgrond te plaatsen op je website en sociale aanwezigheid.
Als je je website, blog en social feeds bekijkt en je ziet nooit foto’s van jezelf terwijl jij je ding doet, dan moet je hier misschien even bij stilstaan.
Mensen willen zaken doen met mensen, ze willen in contact komen met ECHTE mensen.
Vooral als het gaat om het leren van of het advies aannemen van iemand die ze online tegenkomen. Hoewel je aanbod hun pijnpunten of verlangens moet raken, moet je aanpak om het op te lossen aansluiten bij hoe zij graag leren.
En terwijl jouw aanbod kan worden geleverd door andere bedrijven die slechts een snelle Google-zoekopdracht verwijderd zijn, heeft jouw potentiële klant geen reden om te beginnen googelen als die zich verbindt met jou als een persoon, omdat ze al in jou geïnvesteerd hebben en je al kennen!
Kijk dus eens naar je online aanwezigheid en zorg dat je gezicht erbij staat. Geef mensen een blik achter de schermen. Toon beelden van je terwijl je aan het werk bent. Vertel een grappig verhaal dat helpt je te zien als persoon en niet zozeer als bedrijf.
Over verhalen gesproken, laat me er een vertellen.
Het is er één van mij als portretfotograaf die alle mooie dingen en mooie foto’s op mijn site laat zien.
Ik had een gewone over mij pagina, maar het was… gewoon. Ik lette op alle old school marketing technieken die zeggen dat je een professionele uitstraling op je site moet hebben, en eigenlijk dat je persoonlijkheid alleen maar afleidt. “Laat je foto’s voor zichzelf spreken,” zeiden ze. En ik luisterde.
Nu ja, deze professionals hadden boeken en boeken geschreven die hetzelfde zeiden, dus ze moesten wel gelijk hebben.
Ik had allemaal mooie foto’s, ik deelde beelden van eerdere portretsessies. Ik had een goede FAQ pagina.
Ik had alle puntjes op de i gezet.
En toen kwamen de aanvragen niet binnen zoals ik dacht dat ze zouden moeten. En als ze wel kwamen, wilden ze vaak alleen de prijs weten. Dat leek wel het enige waar ze om gaven.
En weet je waarom?
Omdat ik ze niets anders gaf waar ze zich aan konden vastklampen.
Ik zag eruit als elke andere portretfotograaf-website.
In hun ogen zag het er allemaal hetzelfde uit, dus aan het eind van de dag wint de laagste prijs.
Je wilt nooit zo inwisselbaar zijn dat de prijs het enige is dat telt!
Dus begon ik meer van mezelf online te zetten.
Meer persoonlijkheid en bijzonderheden. Meer verhalen over wie ik ben en met wie ik graag werk. Ik begon mensen de persoon te laten zien die de ervaring met hen zou doorbrengen tijdens hun fotosessie. Ik begon behind-the-scènes te tonen en deelde dat ik soms out-of-the-box denk, dat ik een echte mensen-mens ben en nog zoveel meer en weet je wat er begon te gebeuren?
Mijn aanvragen begonnen meer binnen te komen, en als ze me mailden, hadden ze het over emoties of feestjes of hun interieur of één van de andere dingen die ik had gedeeld.
Ze reikten me de hand en voelden al een band met me, en mijn boekingen gingen omhoog en het soort klanten dat ik kreeg waren die geweldige klanten waar ik van droomde.
Als fotograaf was ik een dienstverlener, net als jij. De ervaring die mijn klanten hebben als ze met mij werken, heeft een grote invloed op de resultaten die we boeken.
Toen ik van fotografie overschakelde op visual branding, heb ik dezelfde strategieën toegepast. Want hoe meer mensen mijn persoonlijkheid begrijpen en foto’s van mij zien, hoe meer ze het gevoel hebben dat ze weten wat ze van mij en mijn zaak kunnen verwachten.
En het begon allemaal met een beetje meer van mezelf te laten zien. Ik liet mijn gezicht het gezicht van mijn zaak zijn, en wie had dat gedacht, maar de mensen vonden het geweldig en mijn zaak groeide.
Ik krijg niet langer aanvragen die alleen op de prijs zijn gericht…
Ik krijg nu aanvragen van mensen die enthousiast zijn om vanaf het begin met mij te werken.
Dus wat ga jij doen om jouw persoonlijkheid en authenticiteit in je merk te verwerken?