Waarom je een website nodig hebt
Als je een half afgewerkte bedrijfswebsite voor je zaak hebt of, erger nog, helemaal geen website hebt, dan is dit artikel voor jou! Ik ga je uitleggen waarom je, als je echt succesvol wil zijn met je zaak, gewoon een live website moet hebben. En snel ook.
Veel kleine zelfstandigen wachten veel te lang met het afwerken en online zetten van hun website
Weet je hoeveel kleine zelfstandigen mij vertellen dat ze bezig zijn met hun website? Sluit je aan bij de club! We werken allemaal aan onze websites… de hele tijd!
Dat is geen excuus om er geen te hebben. Wacht je echt tot hij compleet en perfect is voordat je op die publicatieknop drukt? Want je weet dat dat nooit zal gebeuren, toch?
Wie hou je voor de gek? Mij zeker niet… Alhoewel ik het wel herken! Ik heb maanden en maanden aan een website gewerkt voordat ik eindelijk op die publicatieknop drukte. Maar alles wat ik deed was uitstellen en toegeven aan angst en weerstand.
En dat is wat jij ook doet.
Als kleine zelfstandigen is je website enorm belangrijk! Het is niet één van die dingen die kunnen wachten. Je moet er één hebben als je serieus genomen wilt worden, als je je wilt onderscheiden, als je een bepaald soort klanten wilt aantrekken, en vooral als je een hoger tarief wilt vragen voor je diensten.
Het zou het eerste moeten zijn wat je doet om jou en je zaak naar buiten te brengen – het mag echt niet onderaan jouw to-do-lijstje wegkwijnen!
Waarom? Wel, ik zal je een paar goede redenen geven…
Waarom een website echt belangrijk is voor je fysieke zaak
1. Je hebt een online thuis nodig dat je bezit en controleert.
Volstaat het om alleen aanwezig te zijn op sociale media? Dat is zeker mogelijk, zeker als je parttime als fotograaf of zo werkt. Maar als je wilt dat je zaak jouw voltijdse activiteit wordt en als je er een goed inkomen mee wilt verdienen dat elk jaar toeneemt, dan is het een heel slecht idee om jouw reputatie uitsluitend op te bouwen via platforms die je niet bezit of controleert.
Je hebt geen controle over de online toekomst van jouw zaak. Jij bent zo volledig overgeleverd aan de goodwill van platforms die jouw account zonder aanwijsbare reden kunnen sluiten, de regels om de haverklap kunnen veranderen of de manier waarop jij jouw publiek bereikt drastisch kunnen beperken.
Niet alleen dat – zij zijn eigenaar van jouw inhoud en bepalen hoe en waar het wordt weergegeven en voor hoe lang. Jouw content is jouw goud. Wanneer jij je eigen website hebt, is het aan jou hoe je die inhoud in kaart brengt en hoe jij wilt dat jouw bezoeker er doorheen reist.
Het is ook iets evergreen. Het is er voor altijd voor jou om te vermelden en mensen naar te linken in plaats van binnen enkele minuten te verdwijnen in iemands overvolle nieuwsfeed.
2. Je website geeft je onmiddellijke geloofwaardigheid
Zodra je een website hebt, neemt je geloofwaardigheid toe. Een potentiële klant die op zoek is naar jouw aanbod (als fotograaf bijvoorbeeld) zal je concurrenten als veel professioneler zien dan jij als zij een website hebben en jij niet.
Heb jij ooit online naar een bedrijf gezocht en ontdekt dat het geen website heeft? Ik weet dat ik dat heb gedaan. En op het moment dat ik ze niet kon vinden – is dat vertrouwen dat ik wil voelen afgenomen.
En ja, ik heb liever een eenvoudige website dan helemaal geen website. Als een zelfstandige niet de moeite kan nemen om zoiets belangrijks als zijn website af te werken, wil ik hem dan echt mijn zuurverdiende geld toevertrouwen?
3. Niemand anders concurreert voor aandacht op je website
Zodra iemand op je Facebook of Instagram pagina belandt zijn er honderd andere posts waar ze door afgeleid kunnen worden. Posts van andere bedrijven, posts van hun vrienden en familie, YouTube-video’s, grappige memes – je weet hoe het werkt….
Ze hebben geen tijd om jou en je zaak te leren kennen, want zodra ze op iets van jou hebben geklikt, zijn ze weg naar het volgende konijnenhol.
Met een website heb je de mogelijkheid om ze daar te houden als je slim bent. Er is niemand anders die om hun aandacht vraagt. Alleen jij. Jij bent de EIGENAAR van deze ruimte en het is aan jou om ze een geweldige ervaring te bezorgen.
4. Je website kan de juiste klanten aantrekken en de verkeerde afstoten
Je hebt een geweldige kans met je website om een prachtige ervaring te creëren voor je droomklant. Niet zomaar een bezoeker. Gewoon de juiste bezoeker.
Beantwoord elke vraag die ze zouden kunnen hebben met webpagina’s of blogartikelen, vertel ze verhalen, laat ze jou leren kennen, vermaak ze, leer ze iets bij, bedien ze. Breng jouw ideale klant dichter en dichter en dichter bij met inhoud die ze steeds opnieuw kunnen raadplegen in plaats van inhoud die binnen drie minuten nadat jij het hebt gepubliceerd, wordt “begraven”.
En je ‘minder dan ideale’ klant. Jouw website geeft jou een even grote kans om duidelijk te maken dat jij niet de juiste match voor hen bent. Dat is een goede zaak!
5. Je website helpt je naar de top van online zoekopdrachten te klimmen
Als jouw ideale klant op zoek is naar een huwelijks- of baby- of dierenfotograaf in jouw omgeving – ga je dan alleen met je aanwezigheid op sociale media in hun google-zoekopdracht verschijnen? Zeer onwaarschijnlijk … en dat is een gekke verspilling. Vergeet niet dat fotografie een zeer concurrerende branche is waarin je probeert te slagen. En ik geef je hier nu het voorbeeld voor een fotograaf, maar we kunnen dit net zo goed toepassen op de beautysector en heel veel andere branches die barstensvol concurrentie zitten.
Zodra je een website hebt kun je beginnen met je inspanningen om hoger te scoren binnen de zoekresultaten van Google. En dat gaat niet over één nacht ijs, geloof me, dus hoe eerder je begint, hoe beter! Jij kunt jouw webpagina’s optimaliseren en blogs schrijven met al jouw sleutelwoorden en zinnen en wanneer jij dat harde werk begint te zien, zal je zo blij zijn dat je het hebt gedaan.
6. Jouw website bouwt je e-maillijst op
Mocht je het gemist hebben, e-mail is nog steeds één van de allerbeste manieren om je fysieke zaak in de markt te zetten. Eén goede e-mailabonnee is 50 volgers op sociale media waard. Maar dat is natuurlijk alleen waar als je weet hoe je je e-mailabonnees moet bedienen in plaats van ze elke maand saaie nieuwsbrieven te sturen.
Je website is wat je e-maillijst voor je gaat opbouwen. Je kunt geweldige weggevers of proevertjes zoals eBooks of checklists aanbieden aan je ideale klanten in ruil voor hun e-mailadressen. Zo kun je in contact blijven met degenen die genoeg in je geïnteresseerd zijn geweest om je website te bezoeken en zich in te schrijven voor je e-mails.
7. Een website maakt je Facebook-advertenties zoooo veel krachtiger
Als je nog niet van de Facebook-pixel hebt gehoord, ga er dan mee aan de slag. Dit kleine stukje code kun je in een paar minuten op je website installeren. Daarna kun je je Facebook posts en advertenties richten op mensen die op je website zijn geland, of zelfs op specifieke pagina’s op je website! Weet je hoe krachtig dat is?
Probeer het – het is waanzinnig effectief! In plaats van blindelings te proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken – kun je gewoon diegenen bereiken waarvan je weet dat ze al geïnteresseerd zijn. Geweldig!
8. Jouw website geeft je een gemakkelijke plek om potentiële klanten naar toe te sturen
Als je praat met een potentieel perfecte klant, hoe ga je er dan voor zorgen dat ze je snel en gemakkelijk kunnen opzoeken?
Ga je ze een visitekaartje geven met die lange link naar je Facebookpagina? Hoe professioneel denk je dat dat op hen overkomt?
Wat als je geen kaartjes bij je hebt? Wil je niet een mooie, gemakkelijk te onthouden link geven?
Maar niet alleen jij, je vroegere klanten en je vrienden en familie en kennissen hebben allemaal iets nodig om je mee te verwijzen! Maak het ze makkelijk door ervoor te zorgen dat je een website hebt waar ze mensen naartoe kunnen sturen en je mee groot kunnen maken!
9. Je website levert je geld op!!!
Tot slot, maar heel belangrijk, je website kost misschien een beetje geld om op te zetten, maar het betaalt zichzelf honderd keer terug als je slim bent.
Fysieke zaken met goede websites vragen vaak een veel hoger tarief dan zaken die het zonder website doen. Dat is niet alleen omdat ze veel professioneler en geloofwaardiger overkomen. Ze zijn ook veel beter in staat om die droomklanten aan te trekken die waarde hechten aan hun aanbod door hun werk en service op zijn best te laten zien op een platform dat zij bezitten en controleren.
Conclusie
Je weet nu waarom je echt (en snel) een website moet hebben als je je fysieke zaak serieus wilt nemen, maar misschien voel je je nog steeds een beetje overweldigd door de taak zelf. Ik weet hoe dat voelt. Het is een killer.
Ik geef je in nog veel meer inspiratie en tips over hoe je kunt stoppen met uitstellen en je online zichtbaarheid te verbeteren.
Maar je website is slechts een stukje van de puzzel. Als je je fysieke zaak wilt laten groeien en duidelijkheid wilt krijgen over hoe je dat precies moet doen en in welke volgorde – dan ben je bij Visuele Verhalen op de juiste plaats!
En het zou laks van me zijn om niet te vermelden dat je bij Visuele Verhalen ook terecht kan voor marketingcoaching en workshops. Daarin help ik je om je ideale klant aan te trekken als een magneet, je online imago op te bouwen, en nog zoveel meer. Kortom, content ondernemen zonder stress en zonder gedoe.