Wat is een merkverhaal? En waarom heb je er één nodig?
Je merkverhaal is je leidraad voor waarom je zaken doet, en hoe je wilt dat jouw klanten je zaak zien. Het is de impact die je wilt hebben in de wereld.
Het is de emotie en verbinding die je aan de wereld wilt overbrengen en die hen vertelt waarom je zaak er is en hoe je de wereld verandert.
Wacht even, denk je misschien. Ik probeer de wereld niet te veranderen….
Maar is dat wel echt zo?
Alle succesvolle zaken zijn er om een reden, en als je echt een zaak wilt die aansluiting vindt en niet wordt gezien als handelswaar, is het essentieel om een reden te hebben waarom je zaken doet, en waarom je anders bent.
Door anders te zijn, val je op.
Het is misschien geen grote verandering, maar op een persoonlijk niveau, voor de mensen die je bedient, verander je hun wereld.
Het gekke van je merkverhaal is dat je weliswaar het verhaal leidt, maar niet de evolutie ervan controleert.
Je merk is in wezen een levend, ademend iets en hoe je klanten je merk zien, helpt het je merk te vormen. Vooral in een wereld van sociale media.
20 jaar geleden waren merken wat de bedrijven ervan maakten, en vanwege het aantal benodigde advertentiecenten werden alleen grote bedrijven als merken gezien.
Maar met de komst van sociale media is het speelveld veranderd en is het mogelijk geworden om een merk te creëren, ongeacht de grootte van je zaak.
Je merkverhaal hoeft niet groot te zijn.
Je merkverhaal moet alleen emotie oproepen, een reden om je verbonden te voelen.
Het kan zo simpel zijn als een zelfgemaakte zeepmaker die zich richt op babyzeepjes, die volledig natuurlijke, kleurstofvrije producten wil gebruiken zodat onze baby’s gevoelige naakte huid minder wordt overspoeld met chemicaliën. Dat is een waardig merkverhaal.
Het kan zijn dat je de lekkerste cappuccino aan deze kant van de Schelde wilt hebben omdat je gelooft dat een pauze nemen om van de kleine dingen te genieten het leven aangenamer maakt.
Of, zoals voor mij, mijn belangrijkste merkverhaal heeft te maken met het helpen van kleine zelfstandigen om stijlvol zichtbaar te zijn op een authentieke manier: jij doet jij.
Kun je meer dan 1 merkverhaal hebben?
In de huidige wereld van sociale media en content denk ik van wel. Vooral voor kleine bedrijven waar je klanten wilt binden op een relationeel niveau.
Je kan een algemeen merkverhaal hebben en daartussenin kleinere verhalen.
Het verhaal is waarom je onderneemt en de kleinere verhalen creëren verbinding met wie je bent.
De kleinere verhalen gaan meer over jou, wie je bent en hoe je contact maakt met je klanten. Allemaal met de bedoeling om terug te leiden naar je klanten en hoe het voor hen van belang is.
Hou je van honden, ben je super-familiegericht, zeg je per ongeluk domme dingen en moet je je er gewoon bij neerleggen?
Eén van de dames die ik graag volg is Jenna Kutcher. Zij heeft een merk voor zichzelf gecreëerd dat er helemaal op gericht is mensen te laten weten dat ze goed genoeg zijn. Haar bedrijf is een mix van huwelijksfotografie, beautyproducten, online opleidingen en spreken, maar als je al haar berichten ziet, gaat het over goed genoeg zijn, je goed in je vel voelen en het waard zijn van je wensen en behoeften na te streven. Het past bij wat ze verkoopt omdat ze kleine bedrijven leert hoe ze beter kunnen ondernemen, maar haar merkverhaal gaat niet over geld verdienen of dingen verkopen.
Als je naar haar website en haar Instagram kijkt, gaat het zelden over de cursus die ze verkoopt en altijd over lekker in je vel zitten, houden van mac en kaas, yogabroeken en haar honden. Het gaat over haar huwelijk en het leven als een succesvolle onderneemster. Ze is heel inspirerend, je moet eens kijken…
De kleinere delen van je merkverhaal moeten passen binnen dezelfde algemene toon als je belangrijkste merkverhaal, maar kunnen nuttig zijn om een meer persoonlijke band te creëren binnen het merk zelf.
Bijvoorbeeld, terwijl mijn belangrijkste merkverhaal is om kleine bedrijven te helpen om stijlvol zichtbaar te zijn en een herkenbaar merk te creëren dat de klanten aantrekt als een magneet, hou ik er ook van om mijn kennis te dleen, ga ik om met het constante geswitch tussen onderneemster en moeder terwijl ik in beide probeer te slagen, kan ik genieten van kleine dingen die het leven veel mooier maken en zeg ik af en toe onnozele dingen.
Dat past allemaal binnen mijn hoofddoel, maar de kleinere delen vertellen je wie ik ben en creëren een band op een persoonlijk niveau.
Zie je?
Dit soort verbinding is wat ons kleine zelfstandigen, die niet van die enorme reclamebudgetten hebben, helpt om te slagen en te floreren.
De sleutel is dat je merkverhalen altijd terug moeten gaan naar je klant. Ze willen meer over je weten, maar alleen als ze er zelf iets aan hebben en als ze zien hoe je hen kunt helpen.
Dus als jouw verhaal niets van de bovenstaande dingen doet, dan kun je het gebruiken als jouw persoonlijke verhaal. Maar als je verhaal voortbouwt op die menselijke band en de volger ervan helpt overtuigen dat je weet wat je doet en dat jij de perfecte persoon bent om hen te helpen, deel het dan!
Ik ben benieuwd wat jouw merkverhaal is!