Merkverhalen

Merkverhalen die je zou moeten vertellen

Ieder bedrijf heeft merkverhalen nodig voor zijn “Branding”. Want dat is wat een klant zal herkennen en dat vertrouwen zal bieden. Een klant koopt namelijk een ervaring en daarbij is vertrouwen heel belangrijk.

Het verhaal over je afkomt

Eén van de meest voorkomende verhalen die je ziet in een zaak is het verhaal van waar je komt. Het verhaal vertelt een zakelijk of persoonlijk dieptepunt en hoe je die uitdaging aangegaan bent.

Deze verhalen bouwen de zakelijke zoektocht op en vertellen gedetailleerd over de strijd, de lessen en de kracht die je met je zaak ontdekte tijdens deze zoektocht.

En het beste van al? Het merk zelf krijgt daardoor nog wat extra tijd om zichzelf ook op te peppen. Deze verhalen vieren het succes van een merk en benadrukken het simpele feit dat hard werken en toewijding bergen kan verzetten.

Hier zie je hoe je het verhaal over je afkomst in kleine stappen kan onderverdelen:

  • Waar kom je vandaan? Hoe ben je gestart?
  • Wat was een dieptepunt in je carrière of je leven?
  • Wanneer was het keerpunt? Wat was het keerpunt dan precies?
  • Wat zorgt er voor dat jij de juiste persoon bent om mee samen te werken?

Het “waarom” merkverhaal

Dit verhaalmodel is waarschijnlijk het tweede meest voorkomende zakelijk verhaal en het groeit exponentieel in populariteit. Het gaat terug naar het feit dat moderne klanten veel meer willen weten over de merken waarvan ze iets kopen.

Er zijn dieperliggende, sterke krachten achter je zaak die niet gewoon “meer geld verdienen” zijn. Voor sommige ondernemers is dat vrijheid, voor anderen is het de manier waarop ze mensen beter kunnen laten functioneren in hun omgeving, nog andere ondernemers zijn gemotiveerd door een gezondere, gelukkigere samenleving.

Wat de reden ook is, het verhaal WAAROM je je zaak startte en opbouwt is een ijzersterk verhaal en mag niet genegeerd worden.

Hier zijn enkele manieren hoe je waarom-verhaal kan verschijnen in je Branding:

  • Waarom doe je het werk dat je doet?
  • Wat maakt dat je gepassioneerd bent in het helpen van anderen op dit vlak?
  • Waarom werk je samen met de mensen waarmee je samenwerkt?
  • Wat zorgt ervoor dat je elke dag opstaat en werkt aan je zaak?
  • Is er ooit een tijd geweest dat jij zelf je dienst of product nodig had?

‘Ik ben een mens”-verhaal

Dit soort verhalen zijn een fantastische manier om de connectie met je doelklant te versterken. Vertel verhalen die tonen dat je menselijk bent, zelfs als ze op het eerste gezicht niets met je zaak te maken hebben.

Zet deze verhalen in de spotlights en deel deze met je trouwe volgers. Zo zorg je voor wat meer pit en diepte. Maar zorg vooral dat mensen echt zien dat er mensen achter de muur van de onderneming zitten, want klanten doen zaken met mensen, niet met computers of lege muren.

Deze verhalen zorgen er ook voor dat er druk van de ketel gehaald wordt. Je doet meer dan enkel en alleen maar verkopen. Niet alles waarover je schrijft moet een pitch voor je merk of je zaak te zijn. Soms is het gewoon leuk om een stapje terug te zetten en te tonen dat je uniek, gek of avontuurlijk bent.

Hier zijn enkele menselijke elementen verhaalideeën om je te doen starten:

  • Welke hobby’s heb je buiten je werk?
  • Hoe ziet je gezinsleven eruit?
  • Wat is je favoriete TV-show? Boek? Podcast?
  • Waar ben jij tot-over-je-oren door gepassioneerd?
  • Waarin ben je echt slecht?
  • Waar ben jij al op reis geweest?

Verhalen over je merk-waarde

Iedereen houd ervan om zo’n verhalen van merken te lezen. Maar, voor je zo’n verhaal kan schrijven, moet je wel eerst weten wat je topwaarden zijn van jouw merk zijn. Dit soort verhaal kan je gebruiken op je Over-pagina op je website.

Ben jij klaar voor je eigen Merk-Waarde-Verhalen?

  • Zoek je top 3 tot 5 merkwaarden.
  • Leg uit waarom één van deze waarden (of allemaal) zo belangrijk voor jou zijn.
  • Vertel je verhaal hoe je deze waarde ademt in je merk.

Klantenverhaal

Oké, deze lijkt wel voor-de-hand-liggend! Je hebt waarschijnlijk wel enkele case studies of testimonials die vroegere klanten geschreven hebben of waarin ze je zeggen hoe FANTASTISCH jij en je diensten zijn.

MAAR, onderschat de kracht van klanten verhalen niet wanneer het erop aan komt om je diensten voor te stellen of om te tonen welke resultaten je klanten hebben ondervonden. Je publiek heeft geen boodschap aan getallen of statistieken. Je kan gerust vertellen over hoeveel logo’s je al ontworpen hebt als designer of je kan zeggen dat je al met zoveel klanten hebt gewerkt als copywriter, maar het blijft gewoon een getal. Deze resultaten komen niet zo concreet en echt over tot je ze koppelt aan een specifieke, persoonlijke ervaring. We herkennen onszelf in verhalen van anderen, dus gebruik dat als voordeel voor jouw zaak.

Zo kunnen Klant-Verhalen eruit zien:

  • Omschrijf de klant (elk detail dat je kan verzinnen zorgt voor een hechtere band met je ideale klant).
  • Leg uit wat er verkeerd ging voor ze met je gingen samenwerken. Waarom wilden/kochten ze jouw dienst of product?
  • Hoe voelde hij/zij zich voor ze met je samenwerkten?
  • Wat deed je voor hem/haar?
  • Wat was het resultaat?
  • Hoe verbeterde jij zijn/haar situatie? Of leven?
  • Hoe VOELDEN ze zich achteraf?

Moraalverhalen

Je publiek zeggen dat ze iets nodig hebben of ze een lesje leren is niet LEUK voor hen. Afhankelijk van je publiek kan het er zelfs voor zorgen dat ze je gaan negeren.

MAAR, verhalen waarin je je boodschap mooi verpakt, zorgen ervoor dat de les veel meer impact heeft op je publiek en dat ze zich erdoor aangesproken voelen. Stel dat je als les wil meegeven dat je je leven moet leiden op de meest authentieke manier, zonder compromis. Dan kan je een verhaal vertellen over je eigen leven waarin je vond dat je zelf je waarden verwaarloosde.

Je vertelt bijvoorbeeld dat je je anders begon te gedragen, maar dan op een manier die niet bij je past. Je omhulde jezelf met een nep-imago om erbij te horen. Wanneer je zo’n verhaal leest, begrijp je helemaal waarom de schrijfster teleurgesteld is in zichzelf. Omdat ze voelt dat ze moet acteren en een persoonlijkheid spelen die ze niet echt is. Als publiek leer je de les dat je “echt moet zijn” zonder dat het letterlijk gezegd wordt.

Wil je graag meer weten over hoe je je merkverhalen kan versterken met krachtige content marketing? Lees dan zeker dit inspiratie-artikel even.

Merkverhalen maken je merk

Verhalen MAKEN je merk sterker en ze CREËREN een sterkere relatie met je klanten!
Dus, neem even de tijd en doe een brainstorm om een verhaal te zoeken dat bij elk van de bovenstaande 6 categorieën past. Wanneer je een groot team van medewerkers hebt, zorg er dan voor dat je enkele medewerkers de leiding geeft en laat ze in groep verhalen verzinnen en vergelijk achteraf de resultaten.

Wat wel belangrijk is, is dat je NU ACTIE neemt! Gebruik het in je voordeel dat je publiek ervan houdt om verhalen te horen. Gebruik het om details achter de schermen van je zaak te tonen. Zet de spot op datgene wat je sterk maakt, je waarden, je unieke grillen. Je publiek zal de pit en de eigenheid geweldig vinden!

Merkverhalen, kort samengevat

  • Je doelgroep volgt je voor je verhalen.
  • Vertel verhalen om diepte te creëren en een relatie op te bouwen.
  • Vertel verhalen om je ideale klanten aan te trekken als een magneet.
  • En vertel verhalen om mensen te zoeken die van een PERSOON willen kopen.
  • VERHALEN + PERSOONLIJKHEID = JOUW BESTE MERK!

Wil je op de hoogte blijven en kennis maken met wie ik ben? Volg me dan op Facebook.

Een warme en enthousiaste groet,