Online Marketing voor Ondernemers

Online marketing: 6 strategieën

Door de komst van het internet is het bouwen en promoten van een zaak erg veranderd. Online marketing is dus niet meer weg te denken. We kunnen nu veel meer bronnen raadplegen en er zijn steeds meer mogelijkheden.

Waarom gebruiken zo veel ondernemers deze opportuniteiten dan niet? Bovendien stellen ze het vaak uit om een online strategie op te zetten. Of nog erger: geven ze onnodig geld uit aan reclame die niet zo goed werkt en duur is. Ik geloof dat er enkele online marketingstrategieën zijn die je nodig hebt om te overleven als bedrijf.

Online marketing is nodig!

Wat bedoel ik hier nu mee?
En was marketing niet optioneel?
Is het dan niet mogelijk om een zaak op te bouwen zonder online aanwezigheid?
Technisch gesproken wel, maar je laat veel kansen liggen!

Alle strategieën die ik ‘noodzakelijk’ vind, hebben de volgende eigenschappen:

  • Mensen hebben verwachtingen. Ze verwachten dat deze dingen er zijn en als je ze niet hebt, laten ze je sneller links liggen.
  • Geen enkele van deze strategieën is moeilijk of ingewikkeld. Er kan een lichte leercurve zijn, maar ze zijn wel vlot toegankelijk.
  • Je hoeft geen bakken vol geld uit te geven aan deze strategieën. Dus ze zijn betaalbaar en toegankelijk voor een beperkt budget.
  • Deze strategieën bieden een hoog rendement. Dit betekent ook dat wanneer je ze verwaarloost, je kansen laat liggen. Ze zijn dus best waardevol om in te zetten.
  • Hoe meer tijd je in deze strategieën steekt, hoe krachtiger ze worden. Dus hoe sneller je mee gaat doen, hoe groter de winst die je gaat maken.

Het is de combinatie van deze factoren die je werk op deze gebieden noodzakelijk maakt.

Online Marketing voor Ondernemers

 Welke strategieën zijn noodzakelijk bij online marketing?

Personal branding

Succesvolle bedrijven zijn zaken die hun branding goed en krachtig inzetten. Branding van jezelf en voor je zaak, bezorgt je een betrouwbaar en persoonlijk imago.

Het geeft je meer kracht om anderen te ontmoeten en te netwerken. Je zal meer samenwerkingen realiseren en je zal je zaak een gezicht geven. Bovendien is het gratis. Het hoeft dus geen geld te kosten, maar je moet er wel tijd in investeren.

Contentmarketing pas je ook toe in online marketing

Contentmarketing kan verschillende vormen aannemen en afhankelijk van je gekozen strategie, kan je er een verschillende doel mee bereiken.

Je kan bijvoorbeeld whitepapers, e-boeken en andere media gebruiken om downloads, aanmeldingen en conversies aan te trekken. Je kunt ook een blog gebruiken om meer verkeer naar je site te trekken.

Je zou zelfs contentmarketing kunnen gebruiken als een vorm van hulp en probleemoplossing, of een combinatie van deze. Contentmarketing is ongelooflijk veelzijdig en nuttig, en als het waardevol is, zullen je klanten verwachten dat je er iets mee doet.

Wil je aan de slag met je contentmarketing? Lees dan dit inspirerende artikel over contentmarketing.

SEO of Search Engine Optimalization

SEO zorgt ervoor dat je site gevonden wordt door zoekmachines als Google. Dit zorgt er dan op zijn beurt voor dat je meer verkeer krijgt op je website. 

SEO is dus niet langer een investering als je toch regelmatig nieuwe inhoud maakt. Daarnaast is het die extra investering zeker waard om ervoor te zorgen dat je site geoptimaliseerd wordt en daardoor sneller gevonden word.

Conversie-optimalisatie

Dit is een moeilijk woord voor de klantenreis die je potentiële klant doorloopt wanneer hij op je website komt. Sta hier dus zeker even goed bij stil. Stel jezelf de vraag “wat wil ik dat een potentiële klant doet?” op het moment dat je een website maakt. Hiermee kan je je website zo inrichten dat je je potentiële klant helpt om de volgende stap te zetten.

Sociale Media Marketing

Sociale Media Marketing is helaas niet het snel-rijk-schema dat je misschien werd beloofd. Maar er is een aanzienlijk potentieel in het opbouwen en voeden van een social media-publiek. Het is echt een ideaal kanaal om een relatie op te bouwen met je ideale klant.

De inhoud zal hier een grote rol spelen, omdat het de factor is die je publiek in het begin aantrekt. Hier moet je aanwezig zijn met je links en zo bouw je een grotere zichtbaarheid op. Via sociale media krijg je een betere reputatie en dit zorgt voor veel meer bezoekers op je website.

E-mail Marketing is ook online marketing

E-mailmarketing is een goede marketingstrategie, omdat het bijna niets kost om uit te voeren. Maar je bouwt meteen een lijst waar als het ware je “goud” in zit.

Begin met het verzamelen van abonnees van je bestaande klantenbestand en je volgers op sociale media. Vanaf daar kan zelfs een eenvoudige nieuwsbrief of blog je helpen om mensen terug te halen naar je website. Zo zorg je voor meer betrokkenheid en blijf je top of mind bij je doelgroep.

1 + 1 = 3

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt bij het lezen van dit artikel, is er nog een ander belangrijk voordeel van deze strategieën: ze werken allemaal samen.

Hoewel ze individueel kunnen worden gebruikt, verbindt elk ervan op één of anderen manier met de anderen. Als je ze allemaal probeert toe te passen, zie je een nog hoger rendement dan wanneer je er maar enkele toepast.

Wil je op de hoogte blijven en kennis maken met wie ik ben? Volg me dan op Facebook.

Een warme en enthousiaste groet,