Waarom branding zo belangrijk
20 jaar geleden was marketing veel gemakkelijker dan nu, omdat er toen een behoorlijk hoge drempel was om te starten als ondernemer, en marketeers hadden tv, radio, advertenties, print en direct mail om hun ideale klanten te bereiken. Dat was waar het in marketing om ging, maar tegenwoordig is het niet meer zo eenvoudig.
E-mail won aan kracht, maar het was op dat moment eerder een kanttekening. Bedenk dat e-mail toen niet echt werd gebruikt om je boodschap in de wereld te zetten en nu is het een geweldige manier om aan mensen te verkopen.
Nu hebben we zo veel opties die (bijna) gratis zijn om onze boodschap naar buiten te brengen, maar het betekent ook dat 1000’en anderen hetzelfde doen en jouw ideale klant bereiken.
Als we vandaag de dag aan marketing denken, denken we aan Facebook, Instagram, e-mail, website, blog, gastbloggen, netwerken … en daar horen niet eens de kolossen uit het verleden bij: tv-, radio- en direct mail-advertenties.
Er zijn zoveel manieren om onze boodschap naar buiten te brengen, maar als je gewoon lijkt op je concurrenten, dan zal je boodschap verloren gaan in de overload aan communicatie, tenzij je een manier vindt om op te vallen.
De paarse koe
Heb je al wat van marketinginformatie gelezen, dan heb je misschien al wel gehoord van ‘de paarse koe’ van Seth Godin. De tactieken kloppen nog steeds ook al bestaan de boeken al een hele tijd.
Het uitgangspunt is dat als je door het platteland rijdt en uit het raam naar de weien staart en je ziet koeien, je niet eens met je ogen knippert omdat je al 1000 koeien hebt gezien. Ze zijn er, je verwacht ze daar ook en ze doen hetzelfde als elke andere koe. Maar wat gebeurt er als je een paarse koe ziet? Ik durf ervoor te wedden dat je zou stoppen en je zou verbazen over die paarse koe, een paar selfies zou maken en het dan met de wereld zou delen omdat het zo anders was.
Branding, ontwerpen en je boodschappen zijn wat van jouw zaak een paarse koe maakt! Of minstens een eerste stap in de goede richting…
En veel mensen horen het woord branding en denken: “Ik heb een logo, ik ben er klaar voor”, maar branding is hoe je klanten jouw bedrijf zien. Wat ze ervan vinden en hoe ze erop reageren. Het begint misschien met je logo, maar dat is slechts de eerste stap. Jouw merk heeft te maken met hoe je jouw publiek aanspreekt, wat je aan je publiek te bieden hebt en het gevoel dat je achterlaat bij je publiek. En geweldige beelden en geweldige teksten zijn de manieren om het verhaal voor jouw publiek te creëren.
Jouw visuele verhaal in de hedendaagse wereld van Instagram, Facebook en Pinterest is vandaag de dag belangrijker dan ooit als deel van jouw merkverhaal
Denk dus na over jouw website, je feeds voor sociale media en andere marketingkanalen: heb je een consistente boodschap en een consistente uitstraling waardoor mensen aan jou denken elke keer dat ze het zien?
Als je die paarse koe wilt zijn, moet je dat echt doen.
Ik kan niet wachten om te zien wat je in huis hebt!
Wil je op de hoogte blijven en kennis maken met wie ik ben? Volg me dan op Facebook.
Inspirerende en enthousiaste groeten,